نکات تربیتی

قصه گویی دریچه ای به دنیای کودکان

بیشتر کسانی که با کودکان ارتباط دارند اذعان دارند که  قصه و قصه گویی یکی از ابزارهای مهم و در دسترس برای انتقال مفاهیم به کودکان است. تخیل و شیرینی و سادگی قصه برای کودکان دلنشین است و ذهن آنها به خوبی آن را در می یابد و مفاهیم را در قالبی ساده درک می کند.

البته در زمان قصه گویی نکاتی باید رعایت بشود:

  • اقتباس: اینکه بخواهید خودتان از صفر داستان بسازید، سخت و تخصصی است. داستان خودساخته ما درنهایت نتیجه مناسبی نداشته و بچه‌ها به‌طور مستقیم، متوجه نتیجه و هدف داستان می‌شوند.
    لازم است کتاب زیاد بخوانید تا داست آن‌های قوی و کلاسیک (پرظرفیت) در ذهنتان آماده داشته باشید.
    داست آن‌های انبیا پرظرفیت‌اند اما گاهی توانایی اقتباس داستان از متون کهن را نداریم.
    داست آن‌های کلاسیک، مانند پینوکیو، کار ما را راحت کرده‌اند.
  • بحث قهرمان برای ۷ سال دوم، موضوعیت دارد چون معجزات، تقدس و فراواقعی بودن برای بچه‌ها بسیار جذاب است.
    پرداختن به شخصیت‌ها و نتیجه‌گیری درد است آن‌های تمثیلی بسیار مهم است.
  • نتیجه‌گیری: درد است آن‌های تمثیلی نتیجه‌گیری مهم بوده و با نتیجه‌گیری مناسب، می‌توانیم مفاهیم دینی را از داستان خارج کرده به بچه‌ها آموزش دهیم.

نباید فراموش کنیم قصه یکی از مهم ترین ابزار های آموزش است که باید از آن بهره ببریم. برای تاثیرگذاری بیشتر قصه رعایت نکات زیر حائز اهمیت است:

  • نقاشی در حین داستان، بااینکه پروسه داستان‌گویی را کند می‌کند، باعث همراهی بچه‌ها با داستان شده و تمرکز بچه‌ها را بالا می‌برد‌.
  • در قصه دنیا را بچگانه ببینم و بچگانه ترسیم کنم، به همگامی بچه‌ها با قصه کمک می‌کند.
  • تغییر صدا بسیار کمک‌کننده است؛ اما باید حواستان به حنجره‌تان باشد که اذیت نشوید. علاوه بر آن، تغییر صدا ساده باشد که از یادتان نرود.
  • ایجاد ارتباط بین داستان و مفاهیم دینی در زمان مناسب است. اصطلاح‌سازی یکی از راه‌های ایجاد این ارتباط دینی است. درد استان سفر اسرارآمیز که برداشتی از هبوط آدم بود و داستان آلیس در سرزمین عجایب، تونل رنگارنگی برای ۷ مرحله سلوک وجود داشت. با اصطلاح‌سازی یا تصویرسازی‌های خاص متناسب با آن مفهوم، می‌توان محتوا را بهتر در ذهن بچه‌ها جا انداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *