نکات تربیتی

سبک زندگی اسلامی و آداب اسلامی

برای والدین یکی از مهمترین نکات در زمینه آموزش مسایل دینی اسلامی یاد  دادن آداب و احکام به کودکان است. والدین دغدغه مند نگران هستند که زمان آموزش را از دست بدهند و کودکان از مسیر آموزش منحرف شوند. اولین نکته در مورد آموزش موضوعاتی همچون حجاب و نماز و دیگر احکام و تثبیت آن پایبندی والدین به این امور است.

نکات دیگری که نباید فراموش کنیم آن است که:

  • از عجله بپرهیزید؛ روند رفتارسازی دینی بسیار طولانی است. همان‌طور که خداوند برای هدایت انسان صدوبیست و چهار هزار پیامبر را مبعوث کرد تا رفتار دینی و اخلاقی و انسانی و ... را آموزش دهند.
  • لازم است در زیر 7 سال فضای خانه و رفتار والدین حس خوبی را در خصوص دین در بچه‌ها ایجاد کرده باشد. مثلاً والدین به نماز اول وقت اهمیت داده باشند. یا اینکه برخورد منفی و مستقیم نسبت به پوشش بچه در زیر 7 صورت نگرفته باشد.
  • یادآوری‌ها در زمان مناسب و با لحن خوب انجام شود.
  • سن کودک بالای 7 سال و ظرفیت روحی او را در نظر بگیرید.
  • به‌یک‌باره همه آموزش‌ها را به کودک ندهید فقط به این توجیه که او دیگر وارد 7 سال دوم تربیت‌شده است.
  • پدر و مادر احترام همدیگر را همیشه و به‌خصوص جلوی بچه‌ها حفظ کنند.

در سیستم جدید، برای جدی گرفتن نماز، تعادل وجود ندارد؛ بلکه شاهد اجبار و یا اهمال بیش‌ازحد هستیم.
بعضی از پدر و مادرها منتظرند فرزندشان خودش به مسائلی مانند نماز و حجاب برسد اما این روش درست و قطعی نیست. باید فضا را به‌گونه‌ای پیش ببریم که ضمانت اجرایی آن بالا رود. بچه‌ها به دلیل پیچیدگی مطلب در این سن خودشان به حجاب، نماز و مرجع نمی‌رسند؛ بلکه لازم است در مرحله عادت دادن، عادتشان دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *