نکات تربیتی

تربیت جنسی بایدها و نبایدها

این روزها یکی از دغدغه ها و سختی ها در حوزه تربیت فرزند مربوط به تربیت جنسی است. موضوع مهمی که ذهن والدین را به خود مشغول کرده است و به خاطر حجم و پراکندگی اطلاعات ارائه شده گاهی باعث سردرگمی آنها نیز می شود.

از طرفی لازم است که والدین خودشان را متصدی تربیت جنسی و جنسیتی ببینند و آگاه باشند تا در زمان نیاز و مشکلات فرزندان به عنوان مرجع به آنها رجوع کنند و دچار نگرانی، شک و بحران هویتی نشوند.

از مهم ترین نکات تربیت جنسی توجه به هویت یابی صحیح جنسیتی است تا به این وسیله کودکان از تعرض جنسی و اختلالات دیگر نیز در امان باشند.

در حوزه تربیت جنسی توجه به نکات زیر نیز می تواند برای والدین راه گشا باشد:

 

  • خیلی از منابع و مشاوره ها در زمینه تربیت جنسی نادرست است و باعث به اشتباه افتادن مربی ها و والدین می شود.
  • خودکنترلی از ۱۲ سال به بالا باید نرم و مدیریت شده و پله پله مطرح می گردد. مانند آموزش در نگاه کردن، مراقبت از خود.
  • در هر صورت، در هر شرایطی ممکن است بچه های مشکل دار در کنار بچه‌های ما در مدرسه و یا مهد باشند. راه حل پاک کردن صورت مسئله نیست. بچه‌ها در این سن بیمار نیستند بلکه صبوری و محبت می خواهد.
  • بستر بازی باید متناسب با جنسیت باشد و بستر بازی های پسرانه مانند: شمشیربازی، کشتی، بازی های زدنی و... است. بستر مناسب بازی برای دخترها مانند: خاله بازی، تعویض لباس های مختلف ،گل سر های مختلف و رنگهای مختلف است.
  • برای درمان کنجکاوی جنسی بچه را پیش مشاوره ای نبریم که با او در این باره صحبت کند این بدترین راه است.
  • جواب های زیاد، آگاهی دادن ها و اطلاعات دادن های زیاد، بیان مسائل بهداشتی، اجتماعی، خطرها موجب می شویم بچه ها از زندگی کودکانه و تخیل فاصله بگیرند. باید بچه ها را به دنیای خودشان ببرید. اجازه دهیم قصه‌های عجیب غریب بگویند و سازه های عجیب و غریب بسازند و...
  • حساس بودن والدین و اعلام کردن آنها باعث می‌شود بچه ها حساس شوند. مدام تذکر دادن و گفتن بیشتر حساسیت ایجاد می‌کند.
  • نباید والدین ساعات زیادی در مهمانی ها مشغول باشند و از بچه ها غافل شوند که این خطرناک است. مادرها نوبتی با بچه ها بازی کنند. بستر فعالیت را فراهم کنند و مدام به آن ها سربزنند به گونه ای که حساسیت هم ایجاد نشود.
  • بیکاری یکی از عوامل ایجاد مشکل است. باید حتماً برنامه برای بچه ها(خصوصا نوجوانان)داشته باشیم از جنس علایق بچه ها کسی که علاقه اش نقاشی است برایش رنگ، بوم و.. فراهم کنید. کلاس نقاشی برود. یا مثلاً در نماز جماعت و هیئت ها مسئولیت بچه های کوچک ترها را به آنها بدهید.
  • بچه ها نیاز به دایره دوستی در سن نوجوانی دارند. بدون اشاره به دوستان نامناسب سعی کنیم دایره دوستی مناسب از خانواده و دوستان برایش فراهم کنیم. مثلاً مهمانی یا هیئت هایی که خود بچه‌ها کارهایش را بکنند ترتیب بدهیم.
  • یک حجم فیلم مناسب مانند آن شرلی،جودی ابوت و... ،رمان های مناسب سن نوجوانی در اختیار بچه قرار دهیم. بهتر است موبایل شخصی نداشته باشند. اما باید فعالیت‌های مناسب داشته باشند.
  • توصیه برای والدین برای بچه ها در همه رده سنی : در خانه به آنها مسئولیت بدهیم. خسته به رختخواب بروند. تحرک زیاد، فعالیت زیاد قبل از خواب در طول روز داشته باشند. روابط عاطفی بین همه اعضای خانواده باشد. جو خانه آرام و شاد باشد. بازی های گروهی باعث ایجاد نشاط می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *