نکات تربیتی

قرآن همراه همیشگی فرزندم

حلاوت و شیرینی قرآن مزه ای است که مادر و پدر دوست دارند کودکان آنها لحظه ای از آن بی بهره نمانند و از کودکی با آن انس داشته باشند و این موضوع یکی از مهمترین جنبه های تربیتی آنها در سبک زندگیشان  است.دوره کودکی، بهترین و مناسب‌ترین زمان برای یادگیری و تأثیرپذیری است. انس با قرآن کریم و رفتار طبق معارف آن نیز باید از سنین کودکی آموزش داده شود.

اولین مرحله ایجاد این انس آن است که کودک این انس و همراهی را در پدر و مادر خود نیز ببیند و در کنار آن راهکارهای دیگری نیز است.

برای رسیدن به این انس می توانید به این نکات دقت لازم را مبذول کنید:

  1. سعی کنید همیشه کتاب قرآن را به همراه داشته باشید.
  2. برای پاسخ به سوالات خود به قرآن مراجعه کنید؛ این مراجعه مستمر به یک الگوی رفتاری برای فرزندان تبدیل خواهد شد.
  3. ساعتی را در شب و به هنگام خواب برای فرزندتان قصه های قرآنی تعریف کنید.
  4. سوره های کوچک قرآن را به همراه فرزندتان همخوانی کنید و اصرار به تک خوانی نداشته باشید.
  5. همخوانی سوره ها باعث افزایش اعتماد به نفس کودک می شود.
  6. رعایت و آموزش آداب قرآن خواندن مثل: نوع نشستن در مقابل قرآن و طهارت داشتن باعث می‌شود که قرآن جایگاه ویژه‌ای در ذهن بچه ها داشته باشد.
  7. قرائت با لحن زیبا توسط پدر، مادر و یا معلم، علاقه مندی بچه‌ها به قرآن را بیشتر می‌کند.
  8. به عنوان معلم یا مربی حتما خودتان درس قرآن را آموزش دهید و آموزش قرآن را به شخص دیگری نسپارید زیرا بچه ها بیشتر از شما الگو می‌گیرند.

 

یادتان نرود:

شما به عنوان معلم و یا پدر و مادر باید ساعت های مشخصی را در روز به قرائت و تفکر در معانی و معارف قرآن بپردازید. این کار اولین اقدام برای انس گرفتن کودکان با قرآن کریم می باشد. برای حفظ کردن آیات قرآن به کودکان (به ویژه در سنین پایین) اصرار نکنید و از روش های جذاب مثل: تعریف کردن قصه های قرآنی همراه با بازی و خوراکی، استفاده کنید.

روش دیگر، کتابت قرآن می باشد؛ نوشتن یا به اصطلاح کتابت قرآن، در انس گرفتن با قرآن بسیار موثر است. داشتن "قرآن دست نویس" به خصوص برای دانش آموزان بالای ۷ سال بسیار جذاب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *